Boekpresentatie ‘Van oergraan tot Mennobrood’

Op vrijdag 9 september 2022 ontvangt de burgemeester van Súdwest Fryslân, Jannewietske de Vries, het eerste exemplaar van het boek ‘Van oergraan tot Mennobrood’. Het verhaal is vastgelegd door Klaas Smit in opdracht van Ekspedysje Wytmarsum, Doopsgezinde gemeente De Lytse Streek en Mevrouw de Molenaar.

Het boek gaat uitgebreid in op de reis van het oergraan van Menno Simons. Mennonieten namen Turkey Red Wheat mee op hun vlucht over de wereld, zodat ze overal konden overleven. Na 500 jaar is het graan weer terug op de grond waar het ontstond, Menno’s geboortedorp Witmarsum. Overal een tijdelijk nieuw bestaan opbouwen is wat mennonieten eeuwenlang moesten doen. Dat kan alleen wanneer je respect hebt voor de grond, voor de aarde. Respectvol omgaan met de aarde vergroot ook de saamhorigheid in een gemeenschap.

Hoe verliep die graanreis? Hoe leef je duurzaam op en van de grond waar je woont? Waarom malen we het oergraan 500 jaar later in Witmarsum op ambachtelijke wijze? Hoe bak je smakelijk en voedzaam brood van het meel? Allemaal vragen waar het boek antwoorden op geeft.

Op zaterdag 10 september 2022 is het boek te koop op de jaarlijkse Streekmarkt van Witmarsum. Het boek is mede mogelijk gemaakt door fondsen, subsidies en voorintekening, te weten van het PBCFryslân / Nijman Biermasz 17 dorpen Fonds, gemeente Súdwest-Fryslân, Ondernemersfond Súdwest-Fryslân, Stichting tot Nut, Juckema Sideriusfonds, Huisinga Fritema stichting, Elfstedenhart BV, Doopsgezinde stichtingen, fondsen en gemeenten.